OGAME





Ogame jest opartą na przeglądarce internetowej grą strategiczną. Polega ona na rozbudowywaniu swojego międzygwiezdnego mocarstwa poprzez wydobywanie surowców: metalu, kryształu oraz deuteru (izotop wodoru) i budowanie budynków, wynajdowanie technologii i budowanie flot wojennych. Zaczynamy skromnie, z jedną nie zabudowaną planetą oraz 500 szt. kryształu i metalu. Surowce umożliwiają nam stawianie kopalni (po lewej kopalnia metalu) i elektrowni zasilających je. Z biegiem czasu zaczniemy stawiać inne budynki, jak stocznia orbitalna umożliwiająca budowę floty, laboratorium badawcze wynajdujące nowe i udoskonalające stare technologie czy fabryka robotów przyspieszająca znacznie budowę budynków. Nasza planeta posiada określone współrzędne, pokazane tuż przy nazwie planety na górze ekranu. Pierwsza cyfra oznacza galaktykę, druga układ słoneczny, a trzecia pozycję planety w układzie. Każde uniwersum składa się z 9 galaktyk, zawierających 499 układów słonecznych z 15 planetami każdy.


Ogame nie jest grą, w którą można grac tylko w międzyczasie. Żeby móc włączyć się do prawdziwej gry, trzeba być przynajmniej raz dziennie w sieci.
Na początku: Zdajcie sobie sprawę, że nie gracie z wirtualnym przeciwnikiem, ale z tysiącami wariatów. Wokół was jest pełno szaleńców, którzy są w sieci 24 godziny na dobę i chcą dokładnie 3 rzeczy: Waszego metalu, Waszych kryształów i Waszego deuteru. Wielu z tych uzależnionych graczy jest naprawdę prawie całą dobę w grze, stąd możecie spodziewać się częstych napadów np. o 3 w nocy. Nastawcie się więc na stawienie temu czoła, pamiętajcie że prawdziwa gra zaczyna się wówczas gdy WYŁĄCZACIE komputer. Atak nie jest jednak końcem, nawet jeżeli napastnik rozwali wam całą flotę - gra zawsze toczy się dalej. Jak można czemuś takiemu zapobiec dowiecie się w rozdziale "Obrona".
Ostatnia ważna sprawa: Ogame jest grą wojenną. Jeżeli naprawdę chcecie grać i dobrze się przy tym bawić,to atakujcie. Badania, handel i budowanie są wprawdzie przyjemne, ale na dłuższą metę nie dają takiej satysfakcji. I przede wszystkim nie pozwalają na tak szybki rozwój, jaki możecie osiągnąć dzięki atakom. Handel trwa równie długo jak napad, ale przynosi mniej korzyści (także emocjonalnych). Dlatego nie udawajcie
nieśmiałych - napadajcie i atakujcie, inni robią to samo.


Trochę strategii


Rozbudowę planety zaczynamy od postawienia pierwszego poziomu elektrowni słonecznej, a następnie 2 poziomów kopalni metalu. Widzimy, że zaczyna nam brakować energii potrzebnej do zasilania tych kopalni, więc oczywiście stawiamy kolejny poziom elektrowni. Jak łatwo zauważyć, każdy kolejny poziom budynku wymaga zainwestowania coraz większej ilości surowców i wydłuża się czas jego budowy. Metal jest na początku zdecydowanie częściej używany niż kryształ, z tego też powodu rezygnujemy z budowania kopalni kryształu do czasu, aż osiągniemy 3 poziom kopalni metalu. W miarę rozwoju należy utrzymywać kopalni kryształu do metalu do 2 poziomów, tj. jak mamy kopalnię metalu na poziomie 13, kopalnia kryształu powinna być rozbudowana do poziomu 11. Syntezatory deuteru nie będą nam potrzebne do czasu, aż nie osiągniemy kopalni metalu na poziomie 6 i kopalni kryształu na 4, wtedy można postawić 2 poziomy, by uzyskać dostęp do fabryki robotów, a następnie stoczni orbitalnej.

Przykładowe strategie:

1. Napastnik
Z tą taktyką można z powodzeniem konkurować z najlepszymi, ale wymaga ona zaangażowania, wytrwałości i poświęcenia sporej ilości czasu na grę. Celem tej strategii jest jak najszybsze zbudowanie małych transporterów, potrzebnych do zdobywania surowców sąsiadów. Wydobycie własnych kopalń jest sprawą drugorzędną. Do przeprowadzania badan i budowy transporterów potrzebne jest ok. 3k deuteru, które trzeba samemu wytworzyć. Należy więc pamietać o jak najszybszej budowie syntezatorów tego surowca.
2. Budowniczy kopalni
Budowniczy kopalni mają tę przewagę, że w bardzo krótkim czasie w ich posiadaniu znajdują się duże ilości metali i kryształów. Nie przywiązują zbyt dużej wagi do badań i budowania okrętów, tylko inwestują wszystkie posiadane surowce w kopalnie. Dzięki temu ich wydobycie jest większe niż u napastników i mogą bardzo wcześnie budować kopalnie na wysokim poziomie rozwoju. Brakuje im jednak siły rażenia i dlatego są raczej skłonni do okopywania się. Żeby efektywnie grać z tą taktyką nie trzeba być w sieci tak długo, jak w poprzednim przypadku. Prędzej czy później produkcja deuteru będzie i tak konieczna, żeby uzyskać laboratorium, a z nim stocznię z wyrzutnią rakiet. Aby to osiągnąć potrzeba jednak dużo mniej tego surowca - na początku największy nacisk kładziony jest na metal.
3. Taktyki mieszane
Rozwój Noobschutz (ochrona słabych graczy) wymusił ewolucję podstawowych taktyk. Taktyka napastnika nie funkcjonuje w czystej postaci, ponieważ sporo planet znika szybko za Noobschutz i dostępne do ataku zostają same dobrze bronione planety. W takim wypadku nie ma co liczyć na wysokie korzyści z napadu na nie. Dlatego trzeba w nowych Uniwersach używać taktyki mieszanej: z jednej strony należy szybko rozwijać flotę, ale jednocześnie prowadzić badania nad statkiem kolonizacyjnym i szybko rozbudować kolonie. Taka taktyka pozwala uczynić się w pewnym stopniu samowystarczalnym z punktu widzenia zaopatrzenia w surowce. Kluczem do tej strategii jest rozwój kopalni bez zaniedbywania badan.
Ogólne uwagi: Po początkowej, szybkiej rozbudowie kopalni należy je dociągnąć do ok. 20 poziomu, ale pomału, żeby nie zaniedbać rozbudowy floty/obrony. Sposób postępowania jest dla wszystkich typów taktyk taki sam: najpierw należy rozbudować elektrownię słoneczną, żeby uzyskać wystarczającą ilość energii, a później, w zależności od założonego celu, inwestować w kopalnie metali, kryształów lub syntezator deuteru. Można opierać się na podstawowej zasadzie, żeby kopalnia metali była 1 - 2 poziomy wyżej niż kopalnia kryształów, zaś syntezator deuteru może znajdować się na początku 2 - 3 poziomy za kopalnią kryształów.
4. Szybki start
Dla tego, kto koniecznie chce mieć pierwszy transportowiec w Uni, najdogodniejsza jest poniższa ścieżka rozwoju. Wymaga ona jednak bycia 24h/dobę w sieci i nerwów ze stali, ponieważ podczas pierwszych 24 - 48h trzeba dokonywać napadów na ślepo. Rozwój własnego imperium działa tutaj na zasadzie 655. Celem jest posiadanie: 6. poziomu kopalni metalu, 5. kopalni kryształów i 5. syntezator deuteru. Do tego 8. poziom energii słonecznej. W tym stadium rozwoju pozostaje się aż do momentu, w którym posiada się wystarczającą ilość surowców do przeprowadzenia wszystkich badan niezbędnych badań.

Strona główna